„Omul pernă“, ultimul spectacol al tânărului regizor, denunţă violenţa unei societăţi incriminatoare şi capcanele sexualităţii.
Regizorul Radu Afrim se întoarce spectaculos prin noua montare „Omul pernă“, pe care a prezentat-o duminică seara la Brăila, în sala Teatrului „Maria Filotti“, în deschiderea Festivalului „Zile şi Nopţi de Teatru European“. Este prima montare a lui Radu Afrim după succesul de la Avignon din acest an, când, cu spectacolul „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte“, după Matei Vişniec, a obţinut singurul premiu posibil în secţiunea noncompetitivă off, Marele Premiu Coup de Coeur.
Afrim rămâne unul dintre cei mai bine cotaţi artişti de teatru, după ce a primit, consecutiv, în 2006 şi 2007, două Premii UNITER pentru Cea mai bună regie (pentru „Plastilina“ şi „joi.megaJoy“) şi după nominalizarea la Premiul European pentru Cultură din 2009 pentru spectacolul „Boala Familiei M“, montat la Timişoara. „În secţiunea off de la Avignon sunt prezentate peste 900 de spectacole de-a valma, de la foarte bune la penibile. A făcut o foarte bună impresie Constantin Cojocariu, în rolul lui Cioran, dar premiul a fost o mare surpriză pentru noi“, povesteşte regizorul.
„Trezeşte-te, Brăila!“
În „Omul pernă“, după textul dramaturgului irlandez Martin McDonagh, un tânăr pe jumătate gol îi întâmpină pe spectatori, apoi distribuţia se adună în faţa cortinei şi cântă un cântecel pentru copii, în cheie absurdă şi sadică. Cortina se ridică pentru a dezvălui o construcţie bizară: un cub format din nouă cubuleţe mai mici, în care sunt sechestrate corpuri goale de tineri şi tinere. Ei trăiesc şi dorm în aceste enclave şi tresar la sunetele de pistol ale ofiţerului de poliţie. O artistă de cabaret apare în faţa scenei (interpretată de Mihaela Trofimov) şi cu o voce languroasă şopteşte: „Trezeşte-te, Brăila! Trezeşte-te, Maria