» Daca Parlamentul va aproba "decontarea" din buget a taxei de prima inmatriculare auto si a taxei de poluare, bugetul ar putea sari in aer, considera economistii.
» Masura despagubirii, catalogata acum ca avand un pronuntat caracter electoral, se datoreaza in parte si faptului ca aceste modele de taxe au fost gandite incoerent, ajungandu-se in situatia ca masinile care polueaza cel mai mult sa fie taxate cel mai putin.
Decizia senatului de a-i despagubi pe toti cumparatorii de masini impozitati fie prin taxa de prima inmatriculare, fie prin cea de poluare ii sperie pe finantisti, din cauza valorii uriase a facturii, care poate produce dezechilibre bugetare majore. Statul datoreaza aproximativ 370 de milioane de euro platitorilor taxei de prima inmatriculare auto, la care se adauga banii stransi in cele doua luni de aplicare a noii taxe de poluare. Numai in luna iulie, Fondul de Mediu a strans 42 de milioane de euro. In total, factura ajunge la circa jumatate de miliard de euro. Masura inapoierii banilor, votata deja de senatori, va ajunge in curand in dezbaterea Camerei Deputatilor, for decizional in aceasta chestiune.
Problema restituirii banilor este insa complicata, atata vreme cat ei au intrat in bugetul consolidat al statului si au fost cheltuiti. Disponibilizarea lor brutala ar provoca acum mari probleme finantelor publice si ar antrena costuri de personal insemnate pentru administratiile financiare insarcinate cu despagubirea importatorilor de masini second-hand, sustin economistii si avocatii specializati in probleme de fiscalitate. Avocatul Gabriel Biris, expert in taxe, considera ca suma este uriasa si, daca ea va fi restituita celor indreptatiti, fondurile publice – deja secatuite de inundatiile devastatoare din vara acestui an – ar fi serios afectate. Biris spune ca masura inapoierii taxei auto, are un pregnant c