Comisia pentru Transport a Parlamentului European a aprobat marti un proiect de directiva in baza careia soferii care incalca regulile de circulatie in orice stat membru vor putea fi amendati la ei acasa. Se preved patru tipuri de infractiuni rutiere pentru care amenzile vor fi trimise in tara de origine a soferilor. Acestea sunt: depasirea vitezei legale, conducerea unui autovehicul sub influenta alcoolului, conducerea unui autovehicol fara a purta centura de siguranta si nerespectarea culorii rosii a semaforului. Noile reglementari ar putea intra in vigoare la sfarsitul anului viitor.
Statele membre vor pune la punct un sistem electronic de schimb de informatii. Cu ajutorul lui, odata ce numarul vehiculului care a comis o infractiune este identificat vor fi obtinute si toate datele personale ale posesorului acestuia.
Infractiunea este inregistrata de catre politisti si se completeaza un document tipizat in care sunt mentionate datele amintite mai sus. Acest document este apoi trimis catre tara in care posesorul masinii isi are rezidenta. Apoi amenda ajunge la posesorul masinii.
ANAF, posibil colector de amenzi
Statele membre vor fi obligate sa nominalizeze o institutie centrala care sa preia amenzile aplicate soferilor care au comis infractiuni in alte state decat cele de origine. In cazul Romaniei, cel mai probabil aceste institutii vor fi Ministerul Finantelor sau ANAF.
In proiectul directivei se mai mentioneaza ca soferii amendati au dreptul sa conteste amenda, insa nu se specifica unde vor fi judecate aceste contestatii. Pentru ca acest sistem sa functioneze, s-a prevazut o perioada de tranzit de 12 luni pana cand statele membre pun la punct sistemele ectronice si cele juridice.
Cum se procedeaza acum
Reprezentantii Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR) au declarat pe