Anul scolar incepe cu o realitate tinuta sub tacere de Ministerul Educatiei: elevii romani au performante sub nivelul mediocru la citire, matematica si la stiintele exacte (chimie, fizica, biologie, geografie). Informatia este data de ultimele evaluari ale unor studii internationale care masoara nivelul de intelegere a textului scris la sfarsitul claselor primare (PIRLS 2006 - Progress in International Reading Literacy Study) si tendintele in predarea/invatarea matematicii si stiintelor (TIMSS 2007 - Trends in International Mathematics and Science Study).
Potrivit studiului PIRLS 2006, care s-a finalizat recent, si a primelor rezultate din TIMSS 2007, elevii romani au acum performante sub media internationala si mai slabe decat evaluarile precedente din 2001, respectiv 2003.
Astfel, cu un scor mediu national de 489 de puncte din 1.000 posibile, Romania s-a situat la PIRLS 2006 pe locul 36, din 45 de state participante. Cele mai performante 7 tari sunt Federatia Rusa (565), Hong Kong (564), Singapore (558), Luxemburg (557), Italia (551), Ungaria (551), Suedia (549) si Germania (548). La penultima evaluare din 2001, la acelasi studiu de citire, Romania a obtinut un scor mediu de 512 si a fost pe locul 22 din 35 de tari participante.
Majoritatea elevilor inclusi in studiul PIRLS sunt in varsta de 10 ani si au parcurs patru ani de scoala. Elevii romani au varsta medie de 10,9 ani si sunt printre cei mai in varsta participanti la studiu.
Concret, copiii sunt testati daca, dupa citirea unui text, pot furniza si sustine interpretari pe marginea lui, daca pot integra informatii provenite din fragmente diferite si daca pot intelege caracteristici literare si de organizare ale unei scrieri. Ei au de citit doua texte la prima vedere si trebuie sa raspunda in 90 de minute la aproximativ 15 intrebari.
Cat priveste rezultat