Doua kilograme de explozibil. Aceasta este cantitatea care poate sa faca diferenta intre viata si moarte pentru un soldat aflat in T77, vechiul transportor amfibiu blindat romanesc, respectiv intr-unul dintre noile TAB-uri Piranha, achizitionate de curand de MAp si prezentate public drept un fel de masini salvatoare de vieti. Cele doua kilograme reprezinta insa o cantitate aproape neglijabila, dat fiind faptul ca talibanii folosesc dispozitive cu incarcaturi explozive de zeci de kilograme in fata carora blindajul cu care este dotat un Piranha nu are, matematic, nicio sansa in afara de cea oferita de Divinitate.
Plecate spre Afganistan in urma cu o saptamana, primele sase transportoare blindate din lotul total de 31 care au fost contractate de la firma elvetiana Mowag reprezinta, pentru multi militari, speranta ca vor avea o protectie semnificativ mai buna in lupta neconventionala cu dispozitivele explozive improvizate folosite de talibani. Trei voci importante din Armata demonteaza insa miturile construite in jurul „Piranhiilor“, avertizand ca diferentele de blindaj si de rezistenta la explozie intre TAB-urile noastre si cele elvetiene nu sunt nici pe departe atat de mari incat vreun militar sa se simta invulnerabil in momentul in care va pleca in misiune imbarcat intr-un vehicul nou cumparat.
Un transportor, trei avertismente
General locotenent Teodor Frunzeti, seful Statului Major al Fortelor Terestre (SMFT): „Impresia ca daca trimitem Piranha nu mai moare nimeni e falsa. Nu exista niciun transportor invulnerabil. Oamenii care ne ataca pe noi nu sunt nici ei prosti. Aduna cate kilograme de explozibil e nevoie si atata pun“.
Colonel Adrian Dimitriu, seful Sectiei de inzestrare din SMFT: „TAB-ul 77 rezista la 4 kg de explozibil, Piranha rezista la 6 kilograme“.
Locotenent Nicolae Grigore, ranit grav dupa ce TAB-u