"Anul trecut aveam o rata a intarzierilor de peste 30 de zile de circa 2,4-2,8%, insa anul acesta au fost unele luni chiar si cu peste 4%. Costurile cu provizioanele pentru acoperirea riscului de neplata au urcat cu 23% fata de anul trecut. Este o crestere putin mai mare decat ne-am asteptat", spune Boaje, care a preluat conducerea Cetelem la inceputul acestei luni, dupa ce a ocupat functiile de director de operatiuni si director general adjunct.
Cresterea restantelor la credite este determinata de scumpirea imprumuturilor, cauzata de criza financiara internationala. "Noi am majorat anul acesta dobanzile in medie cu putin peste 1%, dar numai la creditele noi. In functie de evolutia pietei financiare, dobanzile ar putea continua sa creasca, probabil ca vor mai urca usor pana la sfarsitul anului. BNR face piata, pentru ca creditele noastre sunt doar in lei", considera seful Cetelem.
Compania avea un sold al creditelor de 960 de milioane de lei (263,7 milioane de euro) la sfarsitul primului semestru, cu 18% peste valoarea din decembrie trecut.
Cetelem, care acorda credite in magazine, de nevoi personale, pe card si auto, concureaza astfel cu bancile mici din punctul de vedere al volumului de business.
"Cresterea restantelor nu este chiar atat de importanta incat sa ne ingrijoreze, dar suficient de importanta cat sa revedem metodele pe care le folosim in colectare", spune Boaje.
Cea mai importanta linie de business a companiei sunt creditele acordate in magazine, cu o pondere de circa 41% in total. In acest an, Cetelem se asteapta la un avans al soldului imprumuturilor de circa 65-70%, cresterea bazandu-se pe creditele auto si cele acordate prin intermediul unei aplicatii online, segmente pe care compania a intrat in ultimul an.
Cresterea restantelor s-a resimtit la nivelul intregului sistem bancar in primul semestru. La sfarsitul lunii