Deficitul de cont curent ar trebui corectat spre 10% din Produsul Intern Brut, fata de nivelul de circa 14% din PIB la care se afla in prezent si care este tot mai greu de sustinut, afirma Ionut Dumitru, directorul departamentului de cercetare al Raiffeisen Bank.
"Se pune problema daca deficitele mai sunt sustenabile, in conditiile in care asistam la turbulente fara precedent pe pietele internationale, cu criza de lichiditati si finantari mai scumpe", a spus Dumitru.
El a explicat ca un deficit de 10% din PIB este structural si necesar in cadrul procesului de convergenta reala la zona euro. Diferenta pana la nivelul actual de 14% este generata de importurile mari de autovehicule si produse agroalimentare.
"Avem un deficit excesiv incepand cu 2004. Factorii fundamentali sunt legati de convergenta reala. Nu il putem ajusta sub 10%. Avem o rigiditate. Il putem duce la 10% relativ usor, dar ca sa coboram sub acest nivel ar trebui sa sacrificam convergenta. Un deficit de 8-10% din PIB ar putea sa nu ne faca probleme, dar sa ne permita sa ne dezvoltam", a adaugat Dumitru. El a adaugat ca deficitul poate fi ajustat pe partea mijloacelor de transport, in momentul in care Ford va incepe productia de automobile.
"Speram la o reducere a deficitului cand Ford va incepe sa produca. Riscurile pentru balanta comerciala raman insa si ne putem astepta la o deteriorare, deoarece partenerul nostru principal, zona euro, nu se simte prea bine. Ne asteptam la o decelerare a exporturilor in zona euro", a mai spus Dumitru.
La randul sau, Valentin Lazea, economistul-sef al BNR a aratat ca Romania trebuie sa aiba un deficit de cont curent de 10% din PIB, pentru a reduce decalajul fata de tarile europene. El a explicat ca diferenta dintre deficitul de 14% din PIB estimat pentru anul acesta si cel de 10% din PIB reprezinta un deficit excesiv si are ca factor determ