Un numar de 26 de companii aeriene au intrat in faliment de la inceputul anului, in timp ce numai opt companii, dintre care Swissair si compania belgiana Sabena, se declarasera invinse dupa atentatele teroriste din 11 septembrie 2001.
Mii de angajati disponibilizati. Linii inchise. O incetinire a cresterii traficului. 2008 va fi un an negru pentru industria aeronautica, scrie Le Figaro.
Conform Asociatiei Internationale de transport aerian (IATA), companiile, care reusisera sa treaca din nou pe profit in 2007, ar urma sa inregistreze pierderi de 5,2 miliarde de dolari in acest an si 4,1 miliarde de dolari anul viitor.
Aceste estimari sunt calculate in raport cu un pret al petrolului de 113 dolari pe baril in 2007 si de 110 dolari in 2009.
"Situatia este sumbra", a declarat Giovanni Bisignani, presedinte IATA. "Nu este vorba de o criza obisnuita. Problema nu tine numai de stimularea cererii pentru relansarea cresterii, ci de redefinirea modelului nostru economic in scopul de a ne adapta la un pret al carburantilor trecut in sapte ani de la 13% din costurile de operare la 40%".
Cresterea puternica a pretului petrolului a lovit din plin sectorul. Barilul de petrol costa aproximativ 107 dolari la inceputul lunii septembrie, comparativ cu 73 de dolari in 2007. Cu fiecare crestere de un dolar a pretului petrolului, factura companiilor aeriene se incarca cu 1,6 miliarde de dolari. In acest an, aceasta va atinge nivelul record de 186 miliarde de dolari.
"Cresterea rapida a pretului la carburanti ii afecteaza de aceasta data pe transportatorii din intreaga lume, spre deosebire de ceea ce s-a intamplat dupa septembrie 2001, cand cel mai afectat a fost traficul american si transatlantic", arata Didier Brechimier, consultant in cadrul Roland Berger.
Confruntandu-se si cu alte cresteri, companiile trebuie sa adopte noi modele economi