* Şarpele / Le Serpent (Franţa, 2006), de Eric Barbier.
Fotograful de modă Vincent (Yvan Attal), eroul thriller-ului franţuzesc Şarpele, duce o existenţă normală pînă într-o bună zi cînd, în locul fotomodelului programat, la uşa studioului său se înfiinţează o frumoasă georgiană numită Sofia (Olga Kurylenko). Din momentul acela şi cam pînă pe la jumătatea filmului, Vincent nu apucă să se dumirească ce-i cu el: nici n-apucă să deschidă bine uşa că Sofia i se şi oferă; nici n-apucă să-şi zică: "Mamă, ce noroc!", că ea se răzgîndeşte şi pleacă; nici n-apucă să se întrebe: "Ce-a fost asta?", că se pomeneşte reclamat la poliţie pentru viol; nici n-apucă să se îngrijoreze serios, că Sofia îşi retrage plîngerea şi se oferă să-l viziteze la studio pentru o băutură şi o explicaţie; nici n-apucă să guste bine din băutură că se pomeneşte drogat şi fotografiat, alături de Sofia, într-o serie de ipostaze compromiţătoare. După care Sofia se împiedică pe scara interioară a studioului şi moare sub ochii lui înceţoşaţi de drog. După care cadavrul ei dispare. După care cadavrul reapare în portbagajul maşinii lui. După care încep problemele serioase.
Cine se joacă aşa cu Vincent şi de ce? Evident, regizorul-scenarist, ca să ne intrige şi să ne amuze pe noi. Pe de altă parte, regizorul-scenarist Eric Barbier este, desigur, obligat să pună toate aceste uneltiri diabolice în cîrca unui personaj negativ. Şi de aici încep problemele filmului. Mai devreme sau mai tîrziu, bietul personaj negativ, numit Plender, trebuie să ne explice de ce-a urzit planul ăsta imposibil de alambicat (OK, voia să se răzbune pe Vincent, dar nu s-ar fi răzbunat mai bine printr-un ciomag în cap?) şi nici o explicaţie nu-l mai poate face plauzibil ca personaj. N-ajută nici faptul că, în interpretarea lui Clovis Cornillac, el pare mai curînd genul care se răzbună cu ciomagul. Dacă tot n-avea cum să f