Pentru mine, comunismul are toate simptomele descrise de ceea ce istoricii numesc "memoria traumei". În consecinţă, nu am fost în stare să tratez "neutru" şi "obiectiv" nici o temă legată de acest subiect. Cu atît mai puţin nu mă simt în stare să o fac în privinţa sexualităţii.
Rîndurile de faţă sînt o "sinegrafie" tip "matrioşca". Adică ele cuprind povestea sărăcită şi schematică a experienţelor trăite de mine, de prietenii şi colegii proximi, pe care le adun în aceste rînduri într-un "noi" generic (povestea mai largă şi mai corporală se găseşte în cartea RâEstul şi Vestul, Mihaela Miroiu şi Mircea Miclea, Editura Polirom, 2005). Aceşti "noi" sîntem acum oameni între 50-55 de ani. Cu alte cuvinte, ne-am trăit experienţa tinereţii full time în anii â70-â80, adică post Decretul antiavort din 1966, în plin delir dictatorial, într-o puşcărie generalizată la 22 de milioane de oameni. Mai frustrant decît atît este faptul că în copilărie şi în adolescenţă am prins mini-fisura de libertate şi acces la informare din anii â64-â71 (cu prelungiri tot mai vagi, pînă în â77). Acest respiro liber a făcut din generaţia noastră de adolescenţi una hippiotă, cu mulţi "gărgăuni" occidentali consumaţi mai degrabă ideologic, literar, muzical, petrecăreţ şi vestimentar. Genul nostru proxim şi semenii acceptaţi erau, desigur, rebelii tineri ai "societăţii de consum". Şi ei, şi noi eram anti-conservatori, anti-establishment, anti-ipocrizie. Detestam tot ce plăcea generaţiei părinţilor noştri. Formalismului şi felul în care se îmbrăcau - pantofii cu toc, cocurile, rochiile cu briz-brizuri, costumele cu cravată sau cele muncitoreşti - îi opuneam spontaneitatea, jeanşii, cămăşile, pletele, adidaşii. Felului în care se distrau ei (balurile organizate de sindicat), muzicii "leşinate" pe care o ascultau (orice muzică uşoară pre-Beatles) ne opuneam cu chitări şi audiţii Hend