O incursiune într-un loc aproape secret: Uzina din Crewe, unde se fabrică un produs sută la sută englezesc – limuzina Bentley. Aici, celebra marcă şi-a redescoperit vigoarea şi valorifică ambiţia oamenilor cu bani de a fi diferiţi şi nu numai. Există obiecte de lux care nu îşi merită banii. Pe un Bentley însă ştii pe ce i-ai cheltuit.
Am intrat într-un loc aproape secret: Uzina din Crewe, unde se fabrică un produs sută la sută englezesc – limuzina Bentley. Aici, celebra marcă şi-a redescoperit vigoarea şi valorifică ambiţia oamenilor cu bani de a fi diferiţi.
Am fost în multe uzine de automobile. Profesia mi-a deschis uşa spre liniile de fabricaţie de la Togliatti (în Rusia), de la Colibaşi, Craiova, Cîmpulung, de la Wolfsburg, Varşovia şi a altor fabrici de maşini din Coreea de Sud. Erau toate mărci de serie mare; cuvîntul de ordine era productivitatea; ţelul – numărul cît mai mare de maşini cu costuri cît mai mici de fabricaţie. Mijloacele – linii cu un grad cît mai mare de robotizate. Înţelegeam filozofia acestei industrii ce impunea viteza tactului de montaj: calitatea se putea corija şi în perioada de garanţie, în service.
Cînd Marius Tucă m-a rugat – “mergi tu cu cei de la Porsche, pînă în Anglia”, recunosc că nu prea mă “aranja” invitaţia, dar nu-ţi poţi refuza şeful, pe deasupra devenit şi director general.
CEVA SPECIAL. Ca să ajungi la Crewe, oraşul unde se fabrică limuzina Bentley, aterizezi la Manchester. Am sosit marţi spre seară, cînd toată lumea era conectată la meciurile din Liga Campionilor. Dar englezilor nu le poţi lua fotbalul şi ceaiul fără să-i distrugi. Aşa încît, aveam terenul de discuţie cu gazdele pregătit, fără introducere.
Grupul de ziarişti invitaţi de Porsche să viziteze exclusivista uzină a fost divizat în patru limuzine strălucitoare ce stăteau aliniate în parcarea aeroportului. C