Greenbird, cel mai rapid vehicul eolian construit vreodată, nu a putut bate recordul de viteză la sol din cauza încălzirii globale Echipa care a construit maşinăria speră totuşi să intre în cartea recordurilor pentru cea mai mare viteză atinsă pe gheaţă de un vehicul propulsat de vânt.
Britanicii Richard Jenkins şi Dale Vince au construit maşinăria eoliană Greenbird care are o pânză solidă în forma unei aripi de avion. Ei au vrut să doboare recordul mondial de viteză la sol, de 187 kilometri pe oră, pentru un vehicul propulsat de vânt.
Cei doi au testat maşinăria pe lacul sărat LeFroy, care are o suprafaţa de 500 de kilometri pătraţi. Ei au aşteptat momentul prielnic pentru realizarea cu succes a acestui test. Lacul trebuia să fie uscat şi vântul să bată cu putere. Dar ploi abundente şi neobişnuite pentru această perioadă a anului, precum şi lipsa vântului au făcut ca vehiculul să nu mai poată funcţiona. „Este o ironie. Greenbird trebuia să demonstreze cum va arăta lumea în epoca postpetrol. Dar trebuie să ne oprim din cauza schimbărilor pe care tocmai utilizarea petrolului le-a produs asupra climei“, scria Dale Vince pe blogul său.
O nouă încercare, anul viitor
Cei doi britanici speră acum ca anul viitor să bată recordul pe gheaţă, tot cu maşinăria propulsată de vânt. „Cred cu tărie că în următorii 20 de ani, puterea vântului va fi principala sursă de energie, iar maşinile propulsate de vânt vor deveni în curând realitate“, a adăugat Dale Vince.
Atinge o viteză mult mai mare decât cea a vântului
Greenbird este un proiect construit prin parteneriatul dintre Ecotricity - cea mai mare companie britanică independentă de energie „verde”- şi inginerul Richard Jenkins, fondatorul proiectului Windjet.
Vehiculul este echipat cu o pânză solidă verticală. Dacă vântul bate c