În sezonul estival, numărul de reclame a scăzut cu 20,2% faţă de anul trecut, producătorii mutându-şi promovarea la punctele de vânzare În această vară, Euro 2008 şi Jocurile Olimpice au fost două evenimente care, teoretic, ar fi condus la creşterea însemnată a volumului de publicitate la bere pe tv, radio şi presă.
Acest „orizont de aşteptare” este „spulberat” de rezultatele monitorizărilor: s-au consumat mai puţine reclame decât în vara trecută, sezon care n-a „beneficiat” de „avantajul” unor asemenea evenimente sportive. Astfel, în această vară, producătorii de bere au comandat 37.550 de reclame pe tv, radio şi presă, în valoare brută de 73,7 milioane de euro (calculat pe baza tarifelor-listă de publicitate).
Numărul de inserţii este mai mic cu 20,2%, în timp ce volumul brut (euro) s-a redus cu aceleaşi procente, potrivit datelor Alfa Cont. Aşadar, a fost o vară cu două competiţii sportive, care ar fi trebuit să fie nişte „magneţi” pentru reclamele la bere, dar consumul de publicitate s-a situat sub nivelul înregistrat în sezonul estival 2007.
Cum se explică acest paradox? În primul rând, creşterea din acest an a tarifelor de publicitate la televiziune (principalul suport de promovare a mărcilor de bere) a fost mai mare decât majorarea bugetelor de media rezervate cumpărării de spaţii tv. Concret, inflaţia de media a fost de 30-40%, în timp ce bugetele s-au majorat cu cel mult 20%, iar în unele cazuri au rămas la aceleaşi valori.
Golden Brau, cea mai vizibilă bere a verii
În al doilea rând, producătorii de bere şi-au mutat „artileria” de pe suporturile clasice de promovare (tv, presă, radio) pe rafturi, adică la punctele de vânzare. Cele mai importante branduri de bere - Bergenbier, Golden Brau, Timişoreana – au ajuns la un mare grad de notorietate. Aşa încât producătorii n-au mai investit