Cresteri ale preturilor de 30%. Comenzi intarziate si fabrici care lucreaza si de Revelion. Cam acesta ar fi pe scurt cadrul actual in care se desfasoara piata de ciment, unde cererea depaseste oferta, iar importurile au ajuns la circa 10% din piata, respectiv un milion de tone.
Cum s-a ajuns aici? Dupa o crestere anuala a consumului de circa 5-10% in perioada 2000-2005, urmata de o majorare puternica de 20-30% in urmatorii ani. Prima fabrica era construita in 1890, iar pana in 1950 erau finalizate 10 fabrici care sunt in functiune si astazi. In aceste conditii, producatorii locali - Lafarge, Holcim si HeidelbergCement - lucreaza la capacitate maxima si investesc masiv in majorarea productiei, insa doar dezvoltarea actualelor capacitati nu va fi suficienta pentru acoperirea consumului pe termen lung.
Profitand de faptul ca cei trei jucatori de pe piata locala ezita sa anunte investitii clare in noi unitati de productie, grupul austriac Strabag a intrat pe furis pe piata locala si in cateva luni spera sa finalizeze negocierile pentru constructia unei fabrici in judetul Caras-Severin. Cel mai probabil vom asista la schimbari ale planurilor de investitii ale celor trei producatori de ciment, insa un lucru este cert: in urmatorii doi ani va incepe constructia unei noi unitati pe piata locala.
Doar daca luam in calcul valoarea fondurilor de 900 de milioane de euro care vor fi atrase de la Uniunea Europeana prin Programul Operational Regional (POR) pentru dezvoltarea infrastructurii pana in 2013, va fi o cerere masiva de materiale de constructii in urmatorii ani. In plus, incepand din 2009 va creste presiunea pe Guvern pentru a construi autostrazi, care in prezent se afla la cel mai scazut nivel din Uniunea Europeana.
www.businessconstruct.wordpress.com
Cresteri ale preturilor de 30%. Comenzi intarziate si fabrici care lucr