Amatorii de comedii involuntare se pot amuza, de mâine, la un thriller erotic cu Daniela Nane. Scenariul e semnat de actualul director al CNC.
Un film ţinut la sertar mai bine de trei ani iese de mâine pe ecranele româneşti: „Dincolo de America“, în regia lui Marius Th. Barna, după un scenariu de Eugen Şerbănescu, actualul director al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC). Un exemplu perfect de inconsistenţă, incoerenţă şi toate „in-urile“ aplicabile unui film, finanţat generos de CNC cu 850.000 de lei, în 2004, şi de TVR, cu 106.000 lei, deşi regizorul mai comisese câteva eşecuri înainte.
„Thrillerul cu inserţii erotice“ al lui Barna are însă o calitate rară: e o comedie involuntară extrem de savuroasă mai ales în momentele de maxim dramatism (şi are destule). O „bijuterie“ rară, anunţată încă din sinopsisul (unul mai aiuritor-bombastic nu veţi găsi prea des) care te introduce elegant într-o ceaţă de nepătruns: „«Dincolo de America» este un thriller psihologic, cu inserţii erotice care includ atât sentimentul cel mai genuin, cât şi sexualismul cel mai cinic - ca arhetipuri codificate ale unei societăţi închise, coercitive, dictatoriale. Canavaua epică este de basm modern, pe o variaţiune a temei Pygmalion şi Galateea cu roluri inversate, desfăşurată într-un spaţiu concentraţionar (...)“.
Securiştii contraatacă
Deci, acţiunea e plasată în anii ’50, când scriitoarei Milena (Daniela Nane, îmbrăcată cu paltona- şe şi guleraşe de anii ’30) i se confiscă romanul subversiv din librării. În cartea ei, un marinar se sinucide pe un vapor aflat în drum spre America, iar securiştii ajung la concluzia că „încearcă să corupă minţile cititorilor, împingându-i la evadarea din sistem prin sinucidere“. De aici încolo, vin „inserţiile erotice“.
Grosul acţiunii e înghesuit într-un singur loc: în curtea unei şcoli ca