Vremea in care tarile Europei Centrale si de Est erau destinatiile preferate de outsourcing ale companiilor din Vest se apropie de final. Principalele motive pentru care companiile si-au relocat o parte dintre activitati in Est erau salariile mai mici decat in Vest si cunoasterea limbilor straine de circulatie la nivel avansat. Cel mai elocvent exemplu al fenomenului este Estonia. In urma cu 5-6 ani, o serie de companii, in principal din tari scandinave, si-au externalizat o parte din activitati
Vremea in care tarile Europei Centrale si de Est erau destinatiile preferate de outsourcing ale companiilor din Vest se apropie de final. Principalele motive pentru care companiile si-au relocat o parte dintre activitati in Est erau salariile mai mici decat in Vest si cunoasterea limbilor straine de circulatie la nivel avansat.
Cel mai elocvent exemplu al fenomenului este Estonia. In urma cu 5-6 ani, o serie de companii, in principal din tari scandinave, si-au externalizat o parte din activitati in Estonia, sau au mutat pur si simplu sectoare intregi din activitate. Un segment important dintre companii proveneau din Finlanda. Limbile finlandeza si estona fac parte din aceeasi grupa lingvistica, una fiind usor de invatat de un vorbitor nativ al celeilalte. Tocmai din acest motiv, principalele activitati relocate in Estonia au fost de tip call-center.
Cel mai mare call-center a fost cel al Hilton, pentru Europa de Nord. Totul mergea bine, angajatii castigau salarii ceva mai mari decat la o firma estona de acelasi profil, iar angajatorul platea salarii mai mici decat in Suedia sau Finlanda. Afacerile de acest gen au mers atat de bine, incat o agentie guvernamentala de promovare a investitiilor straine in Estonia preciza in toate prezentarile tara ca o destinatie ideala pentru call-centeruri.
In prezent
Intre timp, salariile din