Nu de mult bibliografia lui Anton Holban s-a îmbogăţit cu o nouă contribuţie: Anton Holban. "Transcrierea" biografiei în operă (Ed. Limes, Cluj, 2006). Datorată lui Gheorghe Glodeanu, lucrarea se distinge nu prin întindere sau format de lux, ci prin calitatea analizei propuse. Pornind de la ideea că Anton Holban este "unul dintre cei mai interesanţi prozatori interbelici", criticul şi istoricul literar de la Satu Mare supune unei analize pe cât de atente, pe atât de amănunţite opera acestuia - care, în ciuda intervalului de timp relativ scurt în care a fost compusă, însumează nuvele, romane şi încercări din domeniul dramaturgiei, precum şi variate articole şi texte publicate în ziare şi reviste, mărturii, pagini de jurnal, corespondenţă etc., la care se adaugă şi bogatele referinţe critice acumulate în timp, care nu pot fi nici ele ocolite de către cercetător.
Cuprinse în capitolul "Fascinaţia prozei scurte", povestirile şi nuvelele prozatorului interbelic sunt inventariate şi analizate cu toată atenţia cuvenită, fără a se omite sau lăsa deoparte nimic din ce ar putea fi relevant şi revelator. Aici, ca şi în restul studiului, Gh. Glodeanu demonstrează în egală măsură calităţi de istoric şi de critic literar, prin observaţii aplicate, punctuale, menite să lumineze un autor şi o operă din perspectivă contemporană. Metoda utilizată este cea a degajării particularităţilor dominante şi a punerii în context. Comentând nuvela Icoane, exegetul observă cum în cuprinsul ei prozatorul "acordă o importanţă deosebită construcţiei" (p. 56), iar mai departe el face legătura între subiectul nuvelei Preludiu sentimental şi experienţa scriitorului ca profesor al unui liceu din Galaţi şi, în acest context, formulează ideea că proza analizată se prevalează de elemente de ordin "metatextual", prin care scriitorul interbelic i-a anticipat "pe textualiştii de mai târziu". Tot