Apetitul scăzut al populaţiei pentru acest tip de finanţare nu va afecta evoluţia companiilor de profil Specialiştii spun că leasingul va avea de suferit, în principal, din cauza scumpirii finanţării şi mai puţin din cauza restrictivităţii noilor norme emise de banca centrală.
Noile norme de limitare a riscului de creditare pentru persoanele fizice nu afectează doar împrumuturile acordate de bănci. Sub incidenţa reglementărilor intră şi instituţiile financiare nebancare (IFN) incluse în Registrul special, indiferent dacă sunt societăţi de credite de consum sau companii de leasing. Cu toate că impactul va fi resimţit cu precădere în sectorul creditului, nici piaţa leasingului nu va scăpa de noile restricţii impuse de Banca Naţională.
Astfel, cine vrea să achiziţioneze un autoturism în leasing va trebui să furnizeze companiei care îi oferă finanţare o serie de documente suplimentare, care să ateste veniturile înregistrate la Fisc în anul anterior.
Un alt impediment este reprezentat de faptul că gradul de îndatorare la care se vor putea expune persoanele fizice va scădea, îngreunând accesul la finanţare. În plus, faptul că românii cumpără pe leasing de obicei autoturisme (pentru care obţin finanţare în valută) va constui un alt factor descurajant. Şi asta pentru că, potrivit noului regulament, riscurile asociate finanţării în monede străine sunt descurajate.
Scumpirea, principalul vinovat
Specialiştii din piaţa de leasing spun că activitatea companiilor de profil va fi frânată în principal de scumpirea finanţărilor şi că din acest punct de vedere noul regulament joacă un rol marginal. « Trebuie să privim problema într-un context integrat. La fel ca piaţa creditului, leasingul este afectat de scumpirea surselor de finanţare », explică Cornel Coca Constantinescu, preşedinte la MKB Romexterra Leasing.