Mircea Marian: "Ungurii au ajuns din nou sa rada de noi. Ambasadorul Budapestei ne-a batut obrazul si ne-a cerut sa terminam mai repede autostrada Bechtel."
Vecinii nostri stau cu doua autostrazi la numai 30 de kilometri de granita Romaniei, iar noi le spunem ca vom putea sa ne conectam la reteaua lor abia in 2013. Dar crede cineva in acest termen?
Anul acesta, potrivit datelor furnizate de Compania de drumuri si autostrazi, s-au alocat de la buget 399,5 milioane de euro pentru proiecte de autostrazi. Necesarul ar fi fost - potrivit estimarii companiei - de 1,3 miliarde de euro. Cei de la Bechtel se plangeau, prin august, ca statul roman nu le achitase nici macar lucrarile pe aprilie, mai si iunie. Pe culoarul patru, cel care duce de la Nadlac spre Bucuresti si apoi la Marea Neagra, situatia este si mai trista. Se lucreaza doar la centurile ocolitoare ale Constantei si Sibiului. Pentru varianta ocolitoare a Sebesului - unde soferii stau blocati cu orele - nici macar nu s-au pregatit documentele pentru licitatie.
Pentru ca exista o presiune a publicului, guvernul mai arunca un ban pentru autostrazi. Iata insa cum se prezinta situatia de pe caile ferate, potrivit unor date ale Ministerului Transporturilor: o cincime din poduri si podete au durata de viata expirata, iar 95% din instalatiile de centralizare electrodinamica au nevoie de reparatii capitale. Prudenti, autorii documentului spun ca aceasta situatie „creeaza premise pentru crearea de evenimente feroviare“. Dincolo de acest eufemism, de fapt ei ne avertizeaza ca este o chestiune de timp pana cand vor avea loc accidente grave. Oricum, trenurile romanesti circula cu viteza melcului din cauza caii de rulare invechite - sunt nu mai putin de 373 de restrictii de viteza pe teritoriul intregii tari.
Realitatea este ca, pentru a finanta majorarea de la 1 octombrie a punctului