Cu un buget de 790 de euro pe cap de locuitor alocat cheltuielilor din retail, Romania se plaseaza pe penultima pozitie in regiune, devansand doar Ucraina, cu 563 de euro, si avand in fata alte sase state din Europa Centrala si de Est, potrivit unui studiu al Euromonitor care foloseste date aferente anului 2007.
Studiul citat evalueaza retailul cu dominanta alimentara din Romania la 12,9 miliarde de dolari (9,4 mld. euro) in 2007, adica aproximativ 55% din retailul total care mai cuprinde farmaciile, magazinele universale si cele specializate pe anumite categorii de produse, precum cosmeticele, electronicele si electrocasnicele sau imbracamintea. Datele Euromonitor se bazeaza pe statisticile oficiale din fiecare tara analizata.
Decalajele mari intre Romania si media regiunii nu pot fi puse pe seama pietei alimentare, este de parere Sorin Minea, presedintele Federatiei Patronale Romane din Industria Alimentara (Romalimenta).
"Romania a ramas in urma Europei la statisticile cu cheltuielile in retail datorita traditiei de autoconsum si pietei negre. Daca luam in calcul si autoconsumul, tinand cont ca 45% din populatia Romaniei traieste in zona rurala, dar si piata neagra - care reprezinta 30% din industria alimentara, fata de 2-5% in Europa -, ajungem la alte cifre", afirma Minea.
El mai spune ca, in acest moment, industria alimentara este supradezvoltata in Romania si subliniaza faptul ca ponderea cheltuielilor curente (pentru hrana, imbracaminte etc.) in salariul unui roman este foarte ridicata, comparativ cu media europeana.
Spre exemplu, in 2007 ponderea cheltuielilor cu alimente si bauturi in bugetul unei gospodarii era estimata in jurul a 40%, aceasta fiind o caracteristica a pietelor cu o economie in dezvoltare, unde nivelul de trai al populatiei este inca redus. Si la alte capitole, precum gradul de motorizare, Romania