Pe piata locala de consultanta toata lumea face de toate. De la freelanceri pana la consultantii angajati, nimeni nu refuza un proiect din partea unei companii, chiar daca acesta nu se afla in aria lor de expertiza. Situatia are avantaje, dar si dezavantaje.
"N-am auzit niciodata o companie de consultanta romaneasca sa spuna 'imi cer scuze'. Acest lucru nu intra in aria mea de expertiza. Chiar daca vorbesti despre inginerie financiara, ei iti vor spune: 'Normal ca putem sa facem si acest lucru'", explica Zsolt Szelecki, emerging markets manager al Hewitt, unul dintre cei mai reprezentativi jucatori la nivel mondial in consultanta de resurse umane.
Hewitt a intrat pe piata locala in urma cu trei ani sub forma unui parteneriat cu firma cu activitati de recrutare, Pluri Consultants, care s-a incheiat la 1 aprilie. In prezent, Hewitt activeaza in Romania prin intermediul Monday Insight, partenerul strategic al companiei din Bulgaria.
Chiar daca aceasta abordare de tip "can do" a consultantilor romani poate parea putin neobisnuita, exista si avantaje.
"Cu o astfel de atitudine, oamenii nu vor incerca sa gaseasca scuze, sa spuna ca nu pot face anumite lucruri si cred ca e un spirit antreprenorial benefic consultantei", este de parere Szelecki, care adauga faptul ca multi dintre consultantii romani sunt buni cand vine vorba de creativitate si inovatie. Cu toate acestea, mai este loc de imbunatatire la capitolul incredere si livrarea la timp a proiectelor.
"Daca intreb un consultant la ce este bun, raspunsul lui va fi unul relativ flexibil. Nimeni nu-ti va spune: 'Sunt bun la asta si la asta, dar nu sunt foarte specializat intr-un alt domeniu'", crede Szelecki.
Totodata, nici clientii nu sunt foarte educati. Uneori nu stiu ce vor exact si atat timp cat nu specifica la ce proces se asteapta sau care sunt standardele pe care si le dore