La deschiderea unui hotel, lanturile internationale vin cu un arsenal de circa zece expati in pozitii cheie, cum este cazul Radisson SAS, cel mai nou proiect pe piata de cinci stele din Capitala, insa dupa consolidarea pozitiei, proprietarii incep sa mearga pe mana executivilor romani.
In urma cu patru ani, hotelul de cinci stele Marriott din Capitala, care ruleaza in prezent 40 de milioane de euro, avea in echipa de management 15 expati, iar la jumatatea acestui an singurii "straini" din companie erau directorul general Kurt Strohmayer, bucatarul-sef si patiserul-sef. Ultima plecare a fost cea a directorului financiar, Samuel Manukyan, care a plecat in Armenia fiind inlocuit de Catalina Susan.
Promovarea managerilor locali este atat o modalitate de fidelizare si pastrare a angajatilor, dar si o modalitate de reducere a costurilor. Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta in resurse umane Mercer, un general manager roman are un pachet anual in valoare de aproximativ 180.000 de euro, respectiv 15.000 de euro lunar. Spre comparatie, o multinationala cheltuie aproximativ 30.000 de euro pe luna cu un expatriat care ocupa o pozitie de CEO sau general manager, adica 360.000 de euro pe an.
"In mod normal, sunt costuri in plus cu expatii, din moment ce sunt relocati temporar si nu au o locuinta aici. In afara de permisul de sedere si cel de munca, sunt si alte costuri precum cazarea sau asigurarea de sanatate", a spus Monica Dragos, directorul de resurse umane la Radisson SAS, care a precizat insa ca valoarea pe care expatii o creeaza acopera aceste costuri.
Reprezentantii Crowne Plaza considera ca exista o tendinta de a promova angajatii locali, unul dintre motive fiind reducerea costurilor. Acum cinci ani hotelul de cinci stele Crowne Plaza din Capitala avea expati si in pozitiile de director financiar si director