Maşinile de lux, restaurantele şi hainele „de fiţe“ au devenit ceva obişnuit la Tripoli, unde s-a deschis recent şi primul hipermarket.
Libienii profită din plin de faptul că au scăpat de anii de privaţiuni şi de cozile lungi în faţa magazinelor de stat. Potrivit AFP, populaţia libiană savurează acum o parte din deliciile societăţii de consum occidentale, cu îmbrăcăminte la modă şi „de firmă“, cumpărături făcute la hipermarket şi maşini cum înainte vedeau doar în filme. Pe principala arteră comercială a capitalei Tripoli, strada Gargarech, s-au deschis numeroase buticuri de lux, în perfectă armonie cu restaurantele clasice sau cu fast-foodurile.
Străzile, odinioară rar circulate sunt pline cu tineri aflaţi la volanul unor bolizi foarte scumpi, ambuteiajele persistând până la ore târzii în noapte. „Am suferit destul, mai ales în timpul embargoului (impus de ONU în perioada 1992-2003). E timpul să recuperă m anii pierduţi“, spune Ahmed, un tânăr bancher în vârstă de 35 de ani. Cererea de pe piaţa libiană, stimulată şi de mărirea preţului petrolului, pe care această ţară îl exportă, nu conteneşte să crească, în condiţiile în care 90% din necesarul de hrană şi îmbrăcăminte vine din importuri.
Deschiderea relativ recentă a primului hipermarket a provocat busculade. Locuitorii din Tripoli s-au înghesuit pe culoarele dintre raioane, atraşi de modernitatea locului şi de larga varietate de produse. „În sfârşit putem şi noi să facem cumpărături ca toată lumea“, declara o gospodină de 40 de ani, la intrarea în hipermarketul situat la parterul unui centru comercial cu patru etaje. Acest nou „templu al consumului“ a fost ridicat pe locul unei foste pieţe de stat sinistre, graţie unor investitori privaţi libieni, care au cheltuit cu renovarea şi reamenajarea mai bine de 7 milioane de dolari. Între respectivii investitori figurează şi Asociaţia