Diferenţa dintre cursul de schimb oficial şi cel practicat de dealeri scumpeşte maşinile. Românii care vor să îşi cumpere o maşină află că au de plătit în plus fată de preţul afişat, din cauza comisioanelor importatorilor. Importatorii auto sunt obligaţi să încaseze exclusiv în lei contravaloarea automobilelor vândute, potrivit legislaţiei. Şi asta în ciuda faptului că în majoritatea showroomurilor preţurile sunt afişate în euro. Mai mult, calculatoarele de configurare pentru versiunile de echipare ale diverselor modele de maşini sunt setate tot pe moneda unică europeană.
Ceea ce nu ştiu mulţi dintre cumpărători, sau mai rău, nu întreabă, este cursul de schimb la care este cumpărată maşina. Majoritatea îşi fac calculele ţinând cont de cursul de referinţă afişat de Banca Naţională a României (BNR), nicidecum de cel al importatorului.
Mai grav este că mulţi dealeri nu îşi informează clienţii despre marja adăugată cursului BNR decât înainte de facturare. Aceste informaţii nu se găsesc adesea nici pe site-urile dealerilor.
De exemplu, la Hyundai România, dacă ai pus ochii pe o maşină de 13.000 de euro, cu TVA, vei descoperi că, de fapt, preţul final este mai mare cu câteva sute de euro, din cauza cursului de schimb aplicat de importator. Practic, Hyundai România ia în calcul cursul oficial al BNR, la care mai adaugă o marjă de 1%, comision de risc valutar.
Clientul este dezavantajat, de vreme ce, chiar dacă ar avea cei 13.000 într-un cont, nu ar putea efectua direct plata. Acesta va fi nevoit să scoată banii din cont şi să îi schimbe în lei, fireşte, la un curs inferior cursului BNR. Dacă, de exemplu, banii pentru maşină sunt într-un cont la Volksbank, vei primi, în schimbul a 13.000 de euro, suma de 47.450 lei, la un curs de 3,65 lei/euro (n.r. toate calculele au fost făcute la cursul de schimb din data de 29 sept