Muzeul Naţional de Artă Contemporană găzduieşte o interesantă expoziţie a artistului Roman Tolici. Expoziţia lui Roman Tolici, intitulată “Cel mai probabil mâine”, cuprinde trei nuclee importante. Deschisă cu o panoplie de figuri istorice, unele dintre ele abia recognoscibile, pentru că le lipsesc atributele intrate în obişnuinţa receptării lor, cum ar fi celebra mustaţă a lui Salvador, evident Salvador Dali, selecţia de lucrări pare a mărturisi pasiunea artistului pentru caracterizarea oamenilor şi locurilor.
Partea centrală, “Park”, cuprinde o seamă de peisaje, imagini de parcuri, urmate de numele unei ţări şi de o dată. Rămânând numai la imagine, descoperi aproape fascinat o pictură hiperrealistă, în care obiectele, puţinele figuri umane, peisajul în sine par a fi gândite de un artist de la începutul secolului XX, dinainte de dinamitarea imaginii, de recompunerea ei, de transformarea unui element în simbol al întregului. O reproducere fidelă a unei secvenţe din natură.
Un parc, o ţară
Seria are o cheie: fiecare dată reprezintă, de fapt, ziua naţională a ţării respective. Departe de a fi un “jurnal de călătorie”, suita de lucrări este o tentativă de portretizare caracteriologică a unei naţiuni. Elementele peisajului, rarele personaje sunt menite să sugereze o stare de spirit caracteristică, posibil, a trăsăturilor generice ale unei noţiuni. Cel puţin aceasta pare să fie intenţia autorului, intenţie, de altfel, declarată.
“Am pornit de la o selecţie subiectivă a trăsăturilor ce fac recognoscibilă o ţară, iar proiectul este o provocare adresată spectatorului de a parcurge acest drum...” Personajele “împrăştiate” în parcul cu automobil şi masă de ping-pong devin America, leagănul cu copii, bărbatul mâncând un măr, soarele desenând pete luminoase printre copacii înfrunziţi sunt Europa Unită, enigmatica femeie p