Cea mai cunoscută campanie de publicitate din ultimii ani, pentru coniacul Unirea, a intrat din nou în vizorul Consiliului Naţional al Audiovizualului. Membrii CNA consideră că ultimul spot tv, „Situl arheologic”, „stimulează un comportament imoral” şi încalcă prevederile legii privind „protejarea culturii şi limbii române”. CNA a decis, în şedinţa de marţi, ca acest spot să fie difuzat numai după ce „va intra în legalitate”. Decizia a fost luată cu şase voturi „pentru” şi unul „împotrivă”.
Intrarea pe ordinea de zi a acestui subiect s-a datorat unei reclamaţii depuse la Consiliu de către un cetăţean nemulţumit. „Reclama lezează bunul-simţ şi încurajează manifestările vulgare. Este o jignire la adresa istoricilor şi arheologilor”, se precizează în adresă. În cursul dezbaterilor, cel mai vehement a fost Dan Grigore, membru CNA, care a spus că acest clip „propagă devieri comportamentale şi este o jignire adusă patrimoniului naţional”.
Ceea ce i-a enervat pe oamenii care veghează legalitatea în audiovizual este scena în care cei patru muncitori, prinşi într-o miuţă chiar într-un şantier arheologic, lovesc din greşeală nişte piese abia dezgropate. Acest gest a fost considerat drept un afront la „patrimoniul naţional”. Gelu Trandafir a votat împotriva somaţiei, considerând că personajele, conform scenariului, au săvârşit o greşeală neintenţionată.
Două decizii greu de luat
Reprezentanţii companiei Euroavipo, producătorul coniacului Unirea, şi ai agenţiei de publicitate CAP Advertising, s-au abţinut să comenteze decizia CNA. Cert este că spotul nu va mai putea să ruleze pe televiziuni în forma actuală. În această situaţie, agenţia şi clientul său vor trebui să modifice spotul, într-o formulă agreată de CNA, fie să renunţe definitiv la acesta.
Oricum, cele două opţiuni sunt dificil de luat. În primul ca