Turiştii autohtoni încep să descopere degustările de vin în crame celebre.
Reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) estimează că, la finele acestui an, numărul vizitatorilor de crame - care a fost, în 2007, de aproximativ 35.000 - va creşte cu circa 20%. Doar jumătate dintre aceştia sunt români. Agenţii de turism spun că nu primesc prea multe cereri din partea clienţilor autohtoni, motiv pentru care promovează astfel de pachete în special ca excursii opţionale pentru străinii care fac circuite prin România.
Majoritatea cramelor nu oferă cazare pentru turişti dar, în schimb, îi invită în pivniţă, să se plimbe printre butoaie şi le ţin o lecţie despre prepararea miraculoasei băuturi, pe care toată lumea o savurează apoi pe îndelete. Cei care nu se mulţumesc cu porţia de degustare, pot cumpăra o sticlă, două, trei, câte cred de cuviinţă.
35 de lei pentru o degustare
Cramele Halewood, din judeţul Prahova, şi Cramele Recaş, din zona Timiş, de exemplu, oferă celor interesaţi vizitarea podgoriei, vizitarea pivniţelor, dar şi o degustare de vinuri. La Recaş, doritorii vizitează plantaţia de viţă- de-vie, complexul de vinificaţie şi vinoteca şi degustă apoi şapte sortimente de vinuri. La Cramele Halewood, în funcţie de destinaţia aleasă - Conacul Urlăţeanu de la Urlaţi sau Cramele Rhein de la Azuga -, turiştii pot vizita pivni- ţele şi au de ales între a degusta cinci soiuri de vin sau două soiuri de vin spumant.
„Pentru o degustare simplă se plătesc 35 de lei. Am pregătit însă şi un pachet standard, care include degustarea a şapte sortimente de vinuri, trei feluri de mâncare tradiţională, gustări şi băuturi răcoritoare. Preţul acestui pachet este de 95 de lei“, spune Marius Pasca, şeful secţiei de turism de la Recaş. Acesta spune că există deja planuri pentru construirea unui hotel de 50