Toti am facut terapie prin shopping la un moment dat, fie ca o recunoastem sau nu, chiar si in contextul actualei recesiuni. Poate ca acesta este motivul pentru care, in ultimii ani, aproape ca exista cate un centru comercial in fiecare cartier al Bucurestiului. Si, probabil din acelasi motiv, piata inca nu este saturata (cel putin dupa cum sustin dezvoltatorii). Ba chiar se adauga un nou element terapiei deja amintite - centrul comercial ca landmark arhitectonic modern.
Primul shopping mall din lume dateaza din secolul 15 si se afla in Istanbul. De fapt, este mai mult un bazar imens cu aproape 4.000 de magazine. Astfel de centre au devenit cu adevarat populare pe la jumatatea secolului al 20-lea, cand s-a nascut si tendinta de a muta activitatea de shopping la marginea oraselor. Astazi, aceasta caracteristica este pastrata in afara. La noi, insa, majoritatea mallurilor se afla in puncte cheie ale oraselor, ceea ce reprezinta o adevarata provocare arhitecturala (cel putin la nivel teoretic).
In strainatate, in momentul de fata batalia se da intre Dubai, Beijing si Malaiezia, iar lupta nu este pentru calitate, cat pentru cantitate sau mai degraba, marime. Golden Resources Mall din Beijing se afla pe locul doi cu o suprafata de 600.000 de metri patrati, dupa Berjaya Times Square din Kuala Lampur, Malaiezia, care are 700.000 de metri patrati si care va fi in curand devansat de Mall of Arabia din Dubailand, care se va deschide anul acesta si care va avea 929.000 de metri patrati. Nu la fel de mari sunt GPO din Melbourne, Australia, Midtown din Tokio, The Galleria din Houston, Texas sau Villagio din Qatar, care s-au remarcat prin arhitectura lor deosebita. GPO, de exemplu, se afla intr-o cladire in stil neo-renascentist care a servit timp de 100 de ani drept oficiu postal, dupa care, in 2001, in urma unui incediu si ulterior a reconditionarii, a deve