Primele forme de retail modern in Romania au fost aduse de investitori germani. Dupa 12 ani, expansiunea retelelor nemtesti la nivel local, aflata in plina desfasurare, va aduce cel putin inca un miliard de euro.
Germanii de la Metro Cash&Carry au fost cei care au deschis lista investitorilor straini in comertul cu bunuri de larg consum din Romania, in anul 1996, cand au adus pe piata conceptul de retail modern.
Cu toate ca dezvolta o afacere business-to-business (destinata companiilor si persoanelor fizice autorizate), compania Metro Cash & Carry a fost mult timp considerata o retea de hipermarketuri in Romania, intr-o perioada in care la nivel local nu existau alte retele de comert modern.
La nivel local, Metro a fost urmat de un alt grup german, Rewe, care a facut primii pasi pe piata romaneasca la inceputul anului 1999, lansand reteaua de supermarketuri Billa.
Cele doua grupuri germane de comert au pariat pe piata locala intr-o perioada in care investitorii straini ocoleau Romania, din cauza instabilitatii mediului economic si a puterii reduse de cumparare. Acum, Metro si Rewe sunt singurii retaileri cu afaceri de ordinul miliardelor de euro in Romania.
Lansarea diviziei de hipermarketuri Real in 2006 a dus grupul Metro la afaceri de aproape 2 miliarde de euro in Romania, anul trecut. Insa spre deosebire de Metro Cash & Carry, care a abordat foarte precaut retailul local, acum 12 ani, Real a atacat comertul romanesc cu o strategie agresiva de extindere: la finele lui 2007, reteaua intrecuse deja liderul incontestabil al segmentului de hipermarketuri, Carrefour, ca si numar de unitati operationale.
La randul sau, grupul german Rewe a trecut in 2006 pragul de vanzari de un miliard de euro la nivel local, fiind in prezent in plina expansiune in Romania pe toate cele trei segmente pe care activeaza - magazine cash & carry (cu Selgro