Plângerile privind serviciile din turism, cele bancare, de telefonie sau de cablu le-au detronat pe cele referitoare la produsele expirate. Sursa: EvZSursa: NorthFoto
1 /.
Românii reclamă tot mai mult calitatea slabă a unor servicii, comparativ cu anii trecuţi când locul fruntaş era deţinut de plângerile ce vizau produsele expirate. Peste două treimi din sesiză rile consumatorilor, înregistrate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), se referă acum la servicii din domeniul bancar, din turism sau legate de companii aeriene.
Preşedintele instituţiei, Dan Vlaicu, explică fenomenul prin faptul că drepturile consumatorilor sunt tot mai bine cunoscute de către aceştia. Societatea civilă şi sociologii spun că responsabilă ar fi educaţia cetăţeanului, care a învăţat cum şi ce să reclame. „Oamenii şi-au dat seama că reclamând produse nu rezolvă mare lucru. Faptul că reclami un iaurt expirat înseamnă o amendă pentru comerciant, dar mare lucru nu se schimbă în beneficiul consumatorului. Reclamând un serviciu, calea de atac este mai bună, şi consumatorul se asigură, în acest fel, că se va schimba ceva în modul în care este prestat acel serviciu“, spune Laura Pascu, PR Manager la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului.
Chiar dacă organizaţia neguvernamentală nu are atribuţii de control, la sediul său se primesc reclamaţii privind serviciile în domeniul bancar, al agenţiilor de turism, firmelor de cablu, internet, telefonie mobilă, curăţătorie, serviciile de utilitate publică (Electrica, RADET, RATB). „Foarte multe reclamaţii primim pe tema antenelor GSM care sunt amplasate ilegal“, adaugă Pascu.
Persoanele educate reclamă mai mult
Sociologul Bogdan Voicu explică numărul tot mai mare de reclamaţii privind serviciile, conturând un profil al reclamantului. „În România, nu oricine reclamă