Cumpăraţi un apartament şi primiţi gratuit mobila de bucătărie! Cu astfel de promoţii, specialiştii în marketing vor să atragă clienţi pentru apartamentele şi casele din ansamblurile rezidenţiale. E o economie reală sau doar un cadou aparent? Unii dezvoltatori imobiliari oferă o maşină la pachet cu casa, locul de parcare subteran gratis, electrocasnicele sau se mărginesc la reduceri şi discounturi pe perioadă limitată. Culmea promoţiei ce se adresează unei „clase sociale privilegiate” sunt un penthouse în Braşov şi un elicopter personal cadou la cumpărarea unei vile de trei milioane de euro în zona Buftea, pe malul lacului! În general, valoarea promoţiilor ajunge la 5-10% din valoarea apartamentului.
Dacă depăşeşte această marjă, ceva e în neregulă: „Ori apartamentele au fost scoase pe piaţă la preţuri foarte mari, ori au probleme, şi dezvoltatorul e disperat să scape de ele”, spune Călin Clinciu, director de dezvoltare al agenţiei imobiliare Euroest. „Promoţiile de acest fel au fost întotdeauna folosite pentru a impulsiona vânzările în momentul în care nu merg bine, de multe ori în funcţie şi de perioadele anului, şi de evoluţia preţurilor la materialele de construcţie. Pentru ca o promoţie să aibă succes, ea trebuie să dureze între trei şi şase luni.”
Într-un moment în care criza financiară mondială a muşcat şi din piaţa românească, iar Banca Naţională a pus frână creditelor pentru populaţie, dezvoltatorii de proiecte imobiliare nu au decât o singură şansă pentru a se adapta schimbărilor pieţei: să sacrifice din potenţialul profit ca să-şi poată vinde apartamentele, explică analistul imobiliar Ion Radu Zilişteanu, purtător de cuvânt al Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare (ARAI). Aici intervin şi promoţiile, discounturile şi ofertele de toate felurile.
O maladie necunoscută
Analistul deplânge şi lipsa d