România este acum martora unui fenomen inedit pe piaţa imobiliară de spaţii comerciale. Dacă până acum lanţurile de magazine, fie că sunt de îmbrăcăminte şi încălţăminte sau de parfumuri, se băteau în oferte cât mai bune pentru a putea deschide un magazin, cât de mic, într-un mall din cauza lipsei de spaţii comerciale moderne, situaţia este acum diametral opusă. Avalanşa de malluri, finalizate şi planificate, depăşeşte în momentul de faţă forţa financiară a retailerilor de a se extinde. Altfel spus, pentru că vor fi atât de multe malluri, retailerii nu au suficienţi bani pentru a deschide câte un magazin în fiecare.
„Retailerii nu pot ţine pasul cu dezvoltatorii. Dezvoltatorii se mişcă mai repede decât posibilităţile retailerilor de a se finanţa şi de a dezvolta afacerea. În România s-a dezvoltat mult prea repede piaţa de retail din oraşele din eşalonul doi sau trei, faţă de alte state în care dezvoltarea a fost mai accentuată în primul rând în Capitală şi în principalele oraşe”, a declarat Vicenţiu Zorzolan, directorul executiv al firmei AAV Group, care deţine drepturile de franciză pentru branduri precum Esprit, Springfield, Women’ Secret sau Marc O’Polo.
Dacă până acum retailerii erau nevoiţi să concureze între ei pentru cele mai bune spaţii, acum a venit rândul managerilor de malluri să găsească soluţii pentru a atrage retailerii. Lanţurile de magazine stau acum şi fac calcule să vadă unde merită să îşi deschidă magazine, mai ales în unele oraşe unde sunt sau vor fi în scurt timp mai multe malluri.
Răzvan Gheorghe, partner în cadrul companiei de servicii imobiliare Cushman&Wakefield Activ Consulting, a apreciat că deşi pe piaţă sunt multe proiecte, principala problemă este care este cea mai bună alegere pentru retaileri. „Noi încă zâmbim, sunt proiecte, dar problema noastră este că retailerii nu se pot extinde în acelaşi ritm cu dezvoltatorii