Dacă iniţial autorităţile române promiteau locuri de muncă la compania americană, s-a dovedit că Bechtel preferă turcii. Reporterii „Adevărul” au intrat în “lagărul Bechtel” de la Chiribiş, judeţul Bihor. Imaginile surprinse sunt statice, pentru că aproape nimeni nu munceşte. Construirea “Autostrăzii Transilvania” reprezintă unul dintre cele mai controversate acte semnate de vreun guvern de după 1989. Din cauza clauzelor care defavorizează grav partea română, costul autostrăzii, estimat iniţial la 2,2 miliarde de euro, va ajunge până la final la circa 7,7 miliarde de euro. Mai mult, verificările “Adevărul” pe şantierele păzite ale Bechtel au scos la iveală şi alte aspecte grave.
Muncitorii români sunt înlocuiţi cu cei turci, lucrările sunt făcute superficial, riscând periclitarea circulaţiei rutiere, iar drumurile naţionale care fac legătura cu şantierele sunt distruse de utilaje Bechtel. Zona monitorizată: tronsonul 3C (Suplacu de Barcău – Borş), al Autostrăzii Transilvania. În momentul de faţă, lucrările sunt suspendate. Nici angajări nu se mai fac. Din nefericire, autorităţile române recunosc situaţiile “delicate” create de contractul cu Bechtel, însă se declară din start neputincioase, fiind legate “juridic” de mâini şi de picioare.
Patron turc: “Nu facem angajări!”
Reporterii “Adevărul” au încercat să se angajeze pe şantierul Bechtel. La Oradea, cererea de angajare a fost respinsă din start. Nici măcar subcontractorul Bechtel, SC SEDA-N SRL, companie cu capital turcesc, nu mai angajează. Firma are sediul principal în localitatea Marghita, la mansarda unei clădiri care adăposteşte mai multe societăţi. O tânără ascunsă într-un birou mic te anunţă cu voce fermă: “Nu se fac angajări!” Ţi se şi explică de ce: toţi muncitorii de care avea nevoie firma fuseseră angajaţi, o parte din ei provenind din cei disponibilizaţi de