Importatorii particulari de maşini rulate nu sunt obligaţi să-şi facă firme. Importul de autoturisme second-hand a devenit cea mai profitabilă afacere din România, în ultimele două luni. Câştigul pe maşină: 1.000 de euro, neimpozitaţi. Călin S. are 27 de ani şi aduce maşini din Germania. Numai Golfuri IV şi V (Volks-wagen Golf, n.red.), spune el, şi mereu doar pe comandă. Importă maşini de ani buni, deşi nu a plătit niciodată impozite la stat, iar de la începutul lui iulie afacerea îi merge ca pe roate, tot “la negru”.
Noua taxă de înmatriculare introdusă în iulie prevede ca valoarea birului să scadă proporţional cu anii trecuţi în talon, pentru că, potrivit ministrului Economiei, Varujan Vosganian, maşina nouă va polua o perioadă mai lungă decât una veche, care se va strica mai repede, a umplut România de rable.
70.000 de maşini rulate au intrat în ţară în doar două luni, iulie şi august, şi în primele zile din septembrie, doar 10% fiind aduse prin firme specializate. De pe urma revânzării acestor autoturisme, samsarii au câştigat circa 60 de milioane de euro, potrivit calculelor “Adevărul”.
Toţi, bani neimpozitaţi, pentru că statul nu îi obligă pe particulari să îşi facă firme nici măcar în cazul în care aduc în ţară mai mult de patru maşini pe lună, evident prea multe pentru a fi destinate consumului propriu. “Partea mea de câştig este în general de 12,5% dintr-o maşină. La un Golf IV, de exemplu, rămân cu 1.100 de euro”, spune samsarul Călin S.
Dacă ar aplica impozitul de 16% pe aceste câştiguri, statul nu s-ar umple de bani, ar câştiga 9,6 milioane de .euro. Însă principiul impozitării profiturilor ar fi respectat şi în acest caz, iar banii astfel câştigaţi de stat ar putea fi folosiţi pentru programul “Rabla”.
Firme, la francezi
Faţă în faţă cu o situaţie similară, statul francez i