Impresionanta a fost dintru inceput, in scrisul Ioanei Nicolaie, incapatanarea dulce a sinceritatii - o alta sinceritate decat cea curenta in noua literatura, care recurge deliberat la transcrierea bruta, brutala chiar, a trairilor, la suspendarea reflexiei in favoarea stop-cadrului radiografic asupra realitatii. Ioana Nicolaie scrie cumva ravasita de spectacolul sinelui, in fata caruia se asaza nu cu narcisismul comun poetilor, ci cu uimirea sfioasa a revelatiei private. Neorgolioase, ignorand modele si asteptarile cititorului, versurile din Credinta, Nordul si Cerul din burta rasplatesc un infinit ascuns si desfacut de fiecare data ca un cadou nemeritat. De aici si tristetea, laitmotivul consemnat de aproape toate recenziile la cartile autoarei. Ioana Nicolaie a scris pana acum o poezie tulburatoare prin puritate si prin substanta necomuna din care e facuta: in loc de carne, mai degraba un condensat vegetal care sufera cu seninatate resemnata; in loc de rasparul rebel, atat de caracteristic generatiei literare din care face parte, un ethos al iertarii ab initio, adoptat cu indarjire, pe post de armura. S-ar mai putea vedea la Ioana Nicolaie, cea de pana acum, rabdarea cresterii, o revenire fara rescriere a experientelor succesive ale varstelor si care - ca mai de mult in cazul Anei Blandiana - ii pregateste poate un vast platou de explorat din punct de vedere poetic, fara dramatismul ascensiunilor, dar cu beneficiul enorm al cuprinderii si al coborarilor. Romanul O pasare pe sarma*, cu care apare acum in librarii, pare sa renunte la unele dintre sansele poeziei. Nu e autofictiune - insista autoarea in maimulte interviuri -, dar pare, de la bun inceput, o descarcare de povara propriei experiente. Atat si nimic mai mult. De-abia daca, in epica destul de vioaie, isi ingaduie cate-o privire neprozaica asupra vietii. In rest, viata si