Piaţa de artă din România se confruntă cu implicaţiile crizei financiare globale. Rezultatele licitaţiilor din sezonul de primăvară-vară sunt sub aşteptări, dar dealerii afişează deocamdată un optimism precaut. Încă nu cunoaştem efectele finale ale crizei care a zguduit, în ultimele săptămåni, pieţele financiare din America de Nord şi Europa de Vest. Un lucru e însă sigur: confruntaţi cu un viitor incert - cel puţin pe cåt se poate prevedea în acest moment
Piaţa de artă din România se confruntă cu implicaţiile crizei financiare globale. Rezultatele licitaţiilor din sezonul de primăvară-vară sunt sub aşteptări, dar dealerii afişează deocamdată un optimism precaut.
Încă nu cunoaştem efectele finale ale crizei care a zguduit, în ultimele săptămåni, pieţele financiare din America de Nord şi Europa de Vest. Un lucru e însă sigur: confruntaţi cu un viitor incert - cel puţin pe cåt se poate prevedea în acest moment -, investitorii caută plasamente alternative, care să îi pună la adăpost de risc. Alături de aur (o valoare aşa-zis „de refugiu“) sau de titlurile de stat, obiectele de artă reprezintă, de cåteva decenii, una dintre variantele utilizate de investitori pentru a-şi diversifica portofoliul.
La nivel internaţional, piaţa de artă a înregistrat, pånă în 2007, şapte ani consecutivi de creştere, cu rate ameţitor de înalte comparativ cu alte domenii. Studiul „Art Market Trends 2007“, realizat de artprice.com, care indexează circa 25 de milioane de rezultate ale licitaţiilor de artă din întreaga lume, arată că veniturile provenite din aceste licitaţii au urcat anul trecut cu 43,8% faţă de 2006, pånă la 9,2 miliarde de dolari; în ceea ce priveşte preţul mediu al lucrărilor licitate, acesta a urcat cu 18%.
Debusolare generală la licitaţiile din Romånia
Criza financiară - ale cărei semne au apărut încă din august 2007 - nu a afectat pe termen s