“Adevărul” a intrat în posesia unui document prin care Bechtel cere, practic, subordonarea statului român pentru a finaliza Autostrada Transilvania. În urma unei discuţii, care ar fi fost purtată cu reprezentanţi ai statului, Bechtel anunţă oficial Compania de Autostrăzi că trebuie să primească bani oricând, oricât şi pentru orice. Bechtel a trimis în urmă cu 8 zile un document Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), prin care anunţa că în baza unei aşa-zise negocieri la nivel înalt cu reprezentanţi ai statului român ar fi obţinut facilităţi nelimitate. Conform acestui document (“Înştiinţare privind şedinţa-obiectivul pe 2008 al Primului-Ministru”),
CNADNR ar fi obligată să accepte aceste pretenţii.
În prima parte a documentului, Bechtel se spală pe mâini pentru banii încasaţi pentru lucrări neexecutate.”În acest moment, Antreprenorul (Bechtel şi subcontractorul turc ENKA - n.r.) consideră că incapacitatea permanentă a Beneficiarului /Reprezentantului Beneficiarului de a progresa în ceea ce priveşte acţiunile periclitează capacitatea Antreprenorului de a îndeplini solicitările declarate ale Primului-Ministru legate de obiectivul pe 2008”, se spune în documentul semnat de Michael John Mix, managerul de proiect al Bechtel. După această introducere dură, urmează şi “oferta”.
Banii sau autostrada!
Prima cerere: bani. Să fie plătite toate facturile emise de Bechtel, deşi o mare parte dintre lucrările pentru care s-au emis facturi nu au primit aviz din partea consultanţilor şi a Inspecţiei în Construcţii. Motivul invocat de partea română: calitatea execrabilă a execuţiei, materiale fără certificate de provenienţă, imposibilitatea verificării executării unor lucrări la standarde acceptate, şi altele.
Ca să elimine această problemă, americanii au pus pe listă a doua cerere: consu