Marii publisheri - trusturile de media au pierdut un start acum niste ani. Acum cinci ani oamenii din print care controlau lucrurile serveau pe la conferinte povesti de genul "omul cand tine o revista glossy in mana are un orgasm tactil, printul nu va muri niciodata, Internetul e un moft pentru pusti, hackeri, utopici si ufologi" etc.
Chiar imi aduc aminte de un individ (nominalizat in celebra "lista de influenti" a lui Orlando) care acum cativa ani cand auzea cuvantul online scotea parul de lemn, usturoiul si crucea de argint. Acum e om influent in online. Nu va amuza? Pe mine da, teribil. Da, o sa ziceti, printul nu o sa moara. Da da. Asa ati zis si de radio si cinema si sunt in cadere libera. Si nici TV-ul nu o duce bine.
Revenind, publisherii acum incep sa castige mult teren, iar sansa regiilor este de a strange publisheri mici si mijlocii care fie nu traiesc doar din asta si nu se dedica 100%, fie nu-si permit inca independenta. Adserverele performante, solutiile run-of-network, targetarile smechere si oamenii cu mare experienta sunt chiea supravietuirii marilor regii in lupta cu trusturile media care se scutura de pieile obtuzitatii jucatorilor old media si dupa cateva guri de jaratec (a se citi oameni cu experienta in fruntea echipei) incep sa faca jocurile pe piata.
Este cazul MPI acum doi ani, este cazul Intact acum (si intre ele putem presara si alte episoade - Sanoma, Realitatea-Catavencu, Adevarul Holding mai nou), probabil urmeaza Ringier in 2009 - sunt singurii care fie nu s-au trezit, fie nu au gasit sef de echipa pentru online.
Daca faceti o comparatie intre esichierul online din 2005-2006 si cel pe care miscarea trustului Intact o desavareste pentru inceputul lui 2009 o sa vedeti mutatii majore, piata s-a modificat fundamental si polii de putere revin incet incet la marile trusturi.
Citeste conti