British Museum expune la Londra o statuie de 50 de kilograme, in aur masiv. E top-modelul britanic Kate Moss, intr-o pozitie atletica de o extrema dificultate, cu barbia pe podea si cu tot restul corpului adus peste cap in bucla, ca o contorsionista de circ. Aflam imediat ca este cea mai masiva statuie in aur realizata de la epoca faraonilor pana azi; ni se precizeaza apoi ca valoreaza aproape doua milioane de euro, iar autorul ei, Marc Quin, vorbeste ca un Pygmalion indragostit, insa nu de opera, ci de model: "Nici Kate Moss nu ajunge sa fie la nivelul propriei sale imagini!". S-ar parea ca delirul e total, aproape nici nu mai vezi expresia chinuita de pe acest facies de aur, ce aduce cu un fel de pudel hieratic, desi mi se spune ca e o "sirena" sau, ma rog, ceva din aceeasi gama de sensiblerie liricoida.
Prestigioasa institutie britanica pare insa de o cumintenie academica (a trantit bulgarele de aur intr-o vitrina securizata, dar nu a facut cine stie ce filosofie) in comparatie cu sobrul castel de la Versailles; care si-a deschis somptuoasele spatii (restaurate cu bani grei) celei mai controversate expozitii de "sculptura" ce va fi luat vreodata cu asalt resedinta regilor Frantei. Celebrul Jeff Koons (vi-l amintiti? Cu vreun deceniu si ceva in urma se "sculptase", la scara naturala, in pozitia de misionar, in plin elan copulativ cu o starleta porno devenita senator la Roma) a reusit sa-i convinga pe subtilii curatori ai monumentului ca resedinta regala ar avea nevoie de un aport masiv de kitsch.
Uite asa a aparut peste noapte un urias homar de plastic atarnand din tavanul Galeriei Oglinzilor, un pudel din cauciuc in alt salon sau mai vechea statuie cu Michael Jackson tinand in brate o maimutica, ambii in pozitie de zei egipteni, ambii auriti si nimbati de pulverizatorul magic al artei pop, care de vreo cateva decenii bune reproduce j