Transferarea cinematografelor la consiliile locale ar putea duce la dispariţia acestora. Primarii din Capitală se laudă că vor păstra scopul cultural al spaţiilor, dar experienţa din ţară arată că majoritatea cinematografelor au ajuns baruri. Proiectul de lege privind transferarea sălilor de cinema care sunt în administraţia Regiei Autonome de Distribuţie a Filmelor (RADEF) RomâniaFilm a fost aprobat miercuri de Parlament.
Deşi a fost imediat contestat la Curtea Constituţională de către senatorul PSD Cornel Rădoi, proiectul a creat deja panică printre cei 284 de angajaţi ai regiei, care se tem că vor rămâne fără slujbe, acuzând Ministerul Culturii de interese politice.
Mai mult, bucureştenii şi-ar putea lua adio de la vechile săli boeme ale Capitalei, aflate în special în centrul oraşului, pentru că puţini primari se gândesc să păstreze exact destinaţia celor şase cinematografe.
Jumătate trăiesc din chirii
Regia de distribuţie a filmelor are în prezent datorii de peste 80 de miliarde de lei, din care 12 miliarde ar trebui să ajungă la distribuitori. “Din cele 300 de cinematografe din ţară, 100 au fost închise, 40 şi-au păstrat destinaţia de a distribui film, iar 160 sunt închiriate”, a mai spus Ţintea.
Gloria va fi închis
În Bucureşti existau în anii ’80 peste 40 de săli de cinema. În prezent, RADEF mai are doar şase: Patria, Scala, Corso, Europa, Festival - închis pentru neplata luminii - şi Gloria, care urmează să fie închise din cauza datoriilor la Regia Autonomă de Distribuţie a Energiei Termice.
Cinematograful Capitol de pe bulevardul Elisabeta, care este într-o stare avansată de erodare, a închiriat parterul unui magazin de haine, iar Festival a fost închis pentru neplata sumei de 140 milioane de lei către Electrica. Din aceste motive, spune Mihai Ţintea, vr