Anul acesta, "40" si "68" sunt numerele de tezaur pentru trepidantul, dar solitarul artist bucurestean Victor Vladimir Ciobanu. Nascut in 1940 la Hotin, copilareste la Medias, prin refugiul familiei, si absolva sectia de grafica la Cluj, in 1968.
La cei 68 de ani si patru decenii de cariera, artistul a lasat o dara colorata si bine "intiparita", mai cu seama in conceptia grafica a aproape 30 de publicatii de presa, de dupa 1990. Pe langa o productie de atelier impresionanta, mult mai ampla decat cele sase personale din capitala si onorabilele participari internationale, Ciobanu a semnat arta monumentala (mozaic si vitralii) in locuri unde nu lipseau vajnici profesionisti: Moscova, de trei ori, si Kiev. Mai recent, artistul a intrat, prin americanizarea fiicei, in atentia unor colectionari californieni.
Personajul Victor Ciobanu, foarte articulat verbal in probleme de comunicare vizuala, a avut experienta cu studentii aproape un deceniu, fiind deosebit de exigent in fapta tehnica a procedurilor graficii si socratic in a le solicita tinerilor personalitatea creatoare. Artistul, premiat in 1990 de UAP si expus mai amplu la Muzeul National din Cluj, in 2006, este o personalitate deplina a graficii noastre de sevalet, totusi insuficient evaluata mediatic. Ne gandim la forma de patos pe care o transmite imaginarul lui Chirnoaga, atat de prizat de amatorii de arta, energie care exista deplin si in productia lui Ciobanu, insa prelucrata pe un palier al stilizarilor subtile, din interiorul raporturilor constructiv-dinamice ale modernitatii. Nu exista simbolism romantic nici chiar in numeroasele sale compozitii figurative - mai putin stiute la Victor Ciobanu -, unde gestica si tipologia amintesc de masivitatea picassiana si de iubirea renascentista a anatomicului.
Artistul roman propune, de fapt, un idiom pictural care poate face simeza colegiala cu