Apariţie 1275, expusă prima dată la biserica Santa Trinita, celebra Fecioară pe tron cu îngeri de Cimabue (?) conţine şi elementele picturii bizantine, - opera lui Giotto, şcoala florentină.
în faţa porţii de la intrare -, grandioasa Fecioară cu Sfinţi şi cu îngeri, de Giotto, de la biserica Ognissanti.
Fecioarele acestea sunt, întâi şi întâi, nişte zeiţe primitive, creştine.
în sala a treia, domină Bunavestire a lui Simone Martini (1333), - marele pictor al Siennei.
Fercioara lui este prima Madonă, - nu zeiţă -, cea dintâi femeie îmbrăcată... nu fundamentalist, ... ci potrivit unei Doamne care îşi alege mătăsurile,... croitorii,... mari artişti ai vestmintelor.
Madona lui Simone Maris stă în fotoliu, (nu pe tron), întoarsă spre dreapta, puţin surprinsă, ruşinată, parcă, - zicem noi - de anunţul abea făcut de îngerul îngenuncheat, cu o ramură de măslin în mâna stângă, lângă vaza de pe podea plină de crini albi, deschişi, doar câţiva sunt închişi, neîmbobociţi.
Mâna dreaptă a fecioarei strânge pudică sub bărbie gulerul pelerinei, mantiei albastre ce acoperă rochia de un purpuriu cardinal.
Peretele pe care sunt proiectaţi cei doi e auriu, - iar îngerul este şi mai auriu, mai deschis la culoare, - reflex divin.
Feţele fecioarei şi îngerului sunt nediferenţiate.
Este expresia caracteristică începutului de secol 14. Cum sunt la Giotto. Nu gravitate; ci absenţa oricărui sentiment strident uman.
Psihologie nu există încă în acest veac.
Ca fizionomie, fecioara şi îngerul sunt sincroni.
Pelerina îngerului, coada părului lăsat să cadă pe spate, sunt încremenite în vârtejul presupus al sosirii...
Precipitarea a lăsat loc doar unei fixităţi supranaturale...
*
Gentile Fabriano. Adoraţia regilor-magi. îmbulzeală... UNESCO. Corone de monarhi cu peruci.
Copilul primind pin