„Delfinul” funcţionează, dar nu se poate scufunda pentru că n-are inspecţia tehnică la zi. Acumulatorii submarinului au fost schimbaţi ultima oară în 1988. Autorităţile au promis acum câteva luni că “Delfinul” va fi repus pe linia de plutire până la sfârşitul acestui an, dar până acum nu s-a făcut nimic. Nava se află în “Dana 0” a portului Constanţa de peste 12 ani. Toate instalaţiile funcţionează în condiţii optime, implicit motorul, pe care echipajul îl porneşte în fiecare zi timp de zece minute.
Singura problemă care ţine submarinul la mal este bateria, pentru achiziţionarea căreia exista încă de acum doi ani un precontract cu firma suedeză “VARTA”. Acumulatorul nu poate fi instalat însă decât după ce va fi efectuată revizia tehnică în urma căreia se va da un aviz cu numărul de ore în care submersibilul va mai putea funcţiona.
Surse din cadrul Forţelor Navale susţin însă că nimeni nu vrea să repare submarinul pe bani puţini. Acesta ar trebui dus pentru verificări în ţara în care a fost construit ori în alte şantiere navale acreditate, cum ar fi cel din Polonia.
Există şi alternativa ca specialiştii străini să fie aduşi în România. Numai că unul dintre motivele pentru care „Delfinul“ nu este verificat e refuzul polonezilor de a efectua revizii armamentelor de provenienţă rusească. Constructorii ruşi cer prea mulţi bani, iar prezenţa acestora într-un port militar al unei ţări membre NATO ar fi privită cu suspiciune de aliaţi.
Ultimii mohicani
De când submarinul a fost adus la ţărm, din cele 70 de persoane care au format vechiul echipaj au mai rămas la bord doar 8, restul pensionându-se. Cu toate acestea, există personal pregătit pentru submarin, deoarece oamenii care au plecat au fost înlocuiţi cu absolvenţi ai şcolilor de marină.
Astfel, câteva ore pe zi, pe “Delfinul” sunt tot