Transalpina sau DN67C face legătura între localitatea gorjeană Novaci şi Sebeş de Alba. Denumit şi „Drumul Regelui“, acest drum traversează Munţii Parâng şi îi uimeşte pe cei care se încumetă să-l parcurgă prin frumuseţea şi sălbăticia peisajelor.
Transalpina înseamnă „ţara de dincolo de munţi“, vechea denumire a Ţării Româneşti şi este mai puţin cunoscut decât un alt drum care străbate munţii: Transfăgărăşanul. „Botezată DN 67C, această şosea face legătura între Novaci şi Sebeş. Este un traseu foarte puţin cunoscut, care pe alocuri urcă la peste 2.000 m - Pasul Urdele 2.145 m -, însă este frumos şi sălbatic. Dacă Transfăgărăşanul este după părerea mea de nota 9, Transalpina merită 10 pentru peisaje, aventură şi mister. Şoseaua a fost construită şi pietruită de nemţi în timpul primului război mondial, din raţiuni militare, însă a fost foarte puţin folosită. De atunci, drumul a fost foarte puţin întreţinut, iar pavajul şi podurile s-au degradat. Azi, şoseaua mai este asfaltată în proporţie de 25%. Accesul se poate face fie din Novaci sau Sebeş, fie prin Valea Oltului - Brezoi - Voineasa - Vidra - Obârşiile Lotrului“, povesteşte Sabin Cornoiu, directorul Salvamont Gorj.
Cel mai înalt drum alpin din România
Transalpina ste cel mai înalt drum alpin din ţara noastră şi poate fi parcurs cu maşina, bicicleta sau motocicleta.
Acest traseu a mai fost cunoscut şi sub denumirea de „Drumul Regelui“, pentru că, în perioada interbelică, regele Carol al II-lea l-a reconstruit. Acesta a fost impresionat de frumuseţile întâlnite pe parcursul celor 148 de kilometri. După reconstrucţia din anul 1933, a mai avut loc o reabilitare a drumului în timpul celui de-al doilea război mondial, când nemţii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. Din păcate, de atunci nimeni nu a mai pus vreo piatră în pavajul şoselei care ocoleşte Vârful