În ciuda încetinirii ritmului de lucru de pe şantierele autohtone, această piaţă creşte cu un ritm de 20%. Meşterii apelează frecvent la soluţiile din gips-carton. Chiar dacă numărul specialiştilor în montarea acestui tip de plăci este unul redus, rata de utilizare creşte anual cu peste 20%. Motivele acestui avans ţin de particularităţile pieţei imobiliare locale. Dacă vânzările multor tipuri de materiale de construcţii au fost afectate de ritmul mai mic de lucrări în sectorul rezidenţial, placa de gips-carton a avut o evoluţie contrară. Multe din apartamentele în lucru au ajuns acum în faza de finisaj, necesitând acest tip de produse.
De asemenea, încetinirii din sectorul rezidenţial i s-a opus un avans spectaculos al sectoarelor office, retail şi industrial, acest produs fiind utilizat şi aici în egală măsură.
S-a ajuns astfel la un consum mediu anual de plăci pe cap de locuitor de peste trei metri pătraţi, adică peste media statelor din Uniunea Europeană.
La acest capitol suntem egali sau chiar peste o mare parte din ţările occidentale. Dacă acest ritm de creştere se va menţine România ar putea deveni în scurt timp lider european, depăşind ţări precum Polonia sau Ungaria.
Meşteri grăbiţi
Necesitatea creşterii productivităţii de pe şantiere contribuie substanţial la evoluţia pieţei de gips-carton. „Faptul că plăcile de acest tip răspund unor cerinţe ca izolare fonică, termică, protecţie la foc le fac foarte apreciate. Pe apartamente individuale noi am ajuns să depăşim în consum ţările occidentale”, crede Eugen Tofan, director de vânzări şi marketing Rigips România, parte a grupului francez Saint Gobain.
Plăcile sunt utilizate în special pentru realizarea tavanelor false, pentru compartimentări sau placări. În plus, acest produs este şi mai flexibil comparativ cu cele clasice. Com