Din 2009, instituţiile financiare trebuie să asigure transparenţă în relaţia cu clienţii. Băncile nu vor mai avea voie să majoreze comisioanele la credite şi nici să introducă altele noi pe durata derulării unui contract. Legea care interzice băncilor şi instituţiilor financiare nebancare să mărească sau să introducă alte comisioane şi taxe pe durata derulării unui contract ar putea fi aplicată de la începutul anului 2009, a anunţat ieri Dan Vlaicu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC).
Actul normativ mai prevede ca orice modificare la contractul de credit să se facă printr-un act adiţional, iar notificarea cu privire la modificarea clauzelor contractuale să fie trimisă clientului cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare.
Documentul aduce şi o noutate în domeniu. Clientul care nu este de acord cu modificările propuse de bancă are dreptul să rezilieze contractul, inclusiv prin refinanţarea creditului, fără plata comisionului de rambursare anticipată.
Astfel, consumatorul are la dispoziţie 15 zile de la primirea notificării pentru a comunica opţiunea sa de acceptare a noilor condiţii sau de a rezilia contractul. În plus, noul proiect de lege obligă băncile să-i ofere clientului, în scris, costul total al creditului înainte de a semna contractul.
1.300 de plângeri la adresa băncilor
Potrivit preşedintelui ANPC, noile modificări aduse Legii creditelor de consum şi a creditului ipotecar au avut la bază înmulţirea reclamaţiilor pe acest segment al serviciilor.
De la începutul anului, instituţia a primit peste 1.300 de plângeri de la clienţii nemulţumiţi de serviciile băncilor. Ei au reclamat tranzacţiile bancare eronate, comisioanele ascunse, înregistrarea la biroul de credit pentru datorii pe care aceştia nu le aveau, deficienţe în funcţ