Felul in care este descrisa (povestita) societatea in care traim nu e, desigur, inocent. Putem, astfel, sa consideram trei versiuni descriptive (narative) si sa oferim mai multe nume, din mai multe perspective, pentru fiecare dintre cele trei. Din punct de vedere economic, putem numi lumea in care traim "economie de piata" sau "capitalism"; din punct de vedere politic, avem (doar) democratie, dar aceasta poate fi declinata in fel si chip; din punct de vedere socio-cultural, avem o gama larga de descrieri: "societate de consum", "societatea spectacolului", "stat cultural", "era vidului" sau "libertate de expresie". Aici ar putea fi constatata una dintre "contradictiile culturale ale capitalismului", despre care vom mai vorbi: libertatea de expresie este, pe de o parte, activa, pe de alta parte, lipsita de orice eficacitate, de vreme ce nimic din ceea ce spui, si nici macar votul, n-are alta valoare decat una "spectaculara". Desigur, partajurile nu sunt atat de stricte si, pornind de la niste cuvinte, putem afina, relativiza, desface aceasta tipologie. Apoi, nu trebuie uitat ca economicul, politicul si socio-culturalul nu reprezinta portiuni autonome de realitate publica, ci ele se articuleaza ierarhic. Economicul pare sa regizeze socio-culturalul si politicul, dar ultimul pare absorbit de cel de-al doilea. Putem spune ca traim intr-o economie culturala - atenta la functionarea economiei libidinale a individului occidental - sau intr-o cultura economica, in masura in care finalitatea productiei culturale actuale este crearea in individ a dispozitiei de a cheltui. Ceea ce pare sa lipseasca din tot acest tablou este morala, si din aceasta "subperspectiva" putem numi prezentul nostru, cu sintagma lui Gilles Lipovetsky, "era vidului". Or, practicile etice sunt tot atat creatoare de senzatii, trairi si dispozitii ca si cele cul