Bancile ar putea fi obligate sa nu introduca sau sa nu mareasca comisioanele pe durata derularii unui contract, iar in cazul in care banca majoreaza dobanda, clientul ar putea rezilia contractul fara sa plateasca comision de rambursare anticipata.
Acestea sunt cateva dintre prevederile unui proiect de act normativ initiat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), care reglementeaza relatia dintre clienti si banci. Proiectul a fost redactat in conditiile in care tot mai multi romani iau credite, iar numarul reclamatiilor inregistrate de ANPC pe acest segment a ajuns la circa 1.300 de la inceputul anului.
Oficialii Autoritatii spun ca, de cele mai multe ori, clientii bancilor au reclamat faptul ca acestea modifica dobanzile in mod unilateral fara a-i notifica sau fara a-i anunta pe ce baza exact se modifica, comisioanele se majoreaza pe parcursul contractului fara a fi informati sau se introduc altele noi, fiind nemultumiti totodata si de unele costuri nejustificate la tranzactiile bancare.
"Principiul pe care se bazeaza aceasta reforma a relatiei dintre client si banca este ca fiecare client sa inteleaga foarte clar cum se modifica dobanda, care sunt comisioanele si conditiile de creditare. Este nevoie de o crestere a gradului de transparenta", a declarat ieri Dan Vlaicu, presedintele ANPC. El spune ca noile prevederi ar putea intra in vigoare de la 1 ianuarie 2009.
Proiectul interzice bancilor introducerea de noi comisioane sau majorarea celor existente pe toata durata contractului. De asemenea, in perioada precontractuala, bancile trebuie sa puna la dispozitia clientului proiectul de contract si o simulare de costuri. "Este inadmisibil sa primesti graficul de rambursare prin posta, dupa doua saptamani de la contractarea creditului", precizeaza Vlaicu.
Modificarea dobanzii creditului trebuie sa fie independe