Copiii românilor îşi aleg idolii de la televizor. Elevii cu vârste cuprinse între 10 şi 14 ani visează să ajungă bogaţi şi celebri precum Gigi Becali, Andreea Marin, Vali Vijelie, Mutu sau Chivu. Sistemul de valori al elevilor români care studiază în Italia nu se diferenţiază foarte mult de al celor din ţară, familia şi televiziunea influenţând în egală măsură opţiunile adolescenţilor.
Reprezentanţii celei de-a doua generaţii de români din Italia, şcolarii cu vârste între 10 şi 14 ani, îşi găsesc cel mai adesea modelele de viaţă la televizor. Datorită faptului că părinţii păstrează contactul cu realitatea de acasă urmărind canalele TV româneşti, copiii ajung să se identifice cu personajele promovate pe micul ecran.
Printre preferinţele fetelor se numără vedete ca Mihaela Rădulescu şi Andreea Marin, tinerele interprete de manele promovate pe canalele muzicale româneşti, dar şi actriţele care apar în telenovele. Băieţii îi apreciază pe patronul Stelei, Gigi Becali, pentru „bogăţie şi tupeu”, pe maneliştii Vali Vijelie şi Nicolae Guţă, pentru „talent”, iar dintre sportivi, cei care apar cel mai frecvent în rândul preferinţelor sunt fotbaliştii Chivu şi Mutu.
Nu agreează meseriile obişnuite
Puţine sunt cazurile în care elevii îi au ca model pe părinţi sau pe profesori. „Majoritatea elevilor mei îşi aleg idolii dintre personalităţile promovate de societate, de televiziune, presă în general.
Niciunul nu visează să aibă viaţa sau meseria părinţilor, zidar, barman, şofer sau menajeră”, spune Angela Nicoară, profesoară de limbă, cultură şi civilizaţie românească la o şcoală din Ladispoli (n.r.- localitate de lângă Roma). Lupta cotidiană pentru supravieţuire îi împiedică pe majoritatea românilor să se ocupe de educaţia copiilor. De aceea, adolescenţii au un sistem de valori confuz.
Internetu