100 de minute de muzică de Mahler – astfel şi-a întâmpinat Filarmonica „George Enescu” publicul în această toamnă. Şansa de a asculta pe viu Simfonia a III-a de Mahler a fost un adevărat huzur simfonic pentru cunoscători. Corul şi orchestra Filarmonicii „George Enescu”, cărora li s-au alăturat Corul de copii radio şi mezzosoprana Sidonia Nica au fost un instrument creativ şi plin de culoare sub bagheta lui Christian Badea.
De când a revenit pe scenele bucureştene, în urmă cu doi ani (după o lipsă de 32 de ani din ţară) Christian Badea a abordat mai multe simfonii mahleriene, începând cu a IX-a, impresionantele edificii sonore construite de Mahler oferind în mod evident o satisfacţie deosebită unui dirijor-intelectual cum este Christian Badea. Încă din 2006, când se întâlnea pentru prima oară în postura de dirijor cu o orchestră românească, Christian Badea îmi spunea: „Mahler mă atrage foarte mult pentru că este complex şi profund.
O complexitate muzicală care o reflectă pe cea psihologică a omului modern. Din punct de vedere muzical este vorba despre o analiză şi o cercetare care poate să dureze o viaţă întreagă, găseşti tot timpul elemente noi. Este practic infinită. În plus, faptul că în anii de studenţie am avut posibilitatea să lucrez simfoniile lui Mahler cu Leonard Bernstein a fost de asemenea foarte stimulant.”
Cunoaşterea din interior a muzicii
Deşi cu o gestică extrem de spectaculoasă şi elegantă, Christian Badea este, fără îndoială, un muzician care pune accentul pe cunoaşterea din interior a muzicii. Arta de a reuşi să gradezi cele o sută de minute ale Simfoniei a III-a de Mahler astfel încât să ai un singur autentic punct culminant nu se află la îndemâna oricui. Profund cunoscător al partiturii şi al complexităţii stilistice specifice lui Mahler, Christian Badea a încântat publicul prin gestica pr